Informacje dla obecnych pacjentów
Cieszymy się, że zdecydowaliście się Państwo zostać naszymi pacjentami i dołożymy wszelkich starań, aby spełnić Państwa oczekiwania w zakresie leczenia ortodontycznego.
W tej zakładce znajdziecie Państwo informacje, które mogą być przydatne podczas leczenia. Jeśli nie znajdziecie Państwo potrzebnych informacji w tym miejscu lub innych zakładkach (do zapoznania z którymi gorąco zachęcamy) to prosimy o kontakt telefoniczny. Skorzystać z poniższych informacji mogą również pacjenci leczeni w innych gabinetach ale ze względu na stosowanie różnych aparatów ortodontycznych i technik leczenia część informacji może być nieadekwatna.
Po założeniu aparatów rozpoczyna się przebudowa kości co może być u części pacjentów związanie z dolegliwościami bólowymi (około 20% pacjentów). Stosowana przeze mnie procedura leczenia ma tę liczbę jak najbardziej ograniczyć. Dolegliwości zazwyczaj trwają 2-4 dni po czym się zmniejszają, aby w ciągu kolejnych dni zniknąć. Najczęściej jest to jedyny okres w czasie leczenia, któremu może towarzyszyć ból. W trakcie leczenia na różnych jego etapach mogą występować naprężenia, odczucie „ściskania zębów”. Wszelkie dolegliwości bólowe o bardzo dużym nasileniu lub występujące w innych okresach leczenia należy zgłosić lekarzowi ponieważ mogą świadczyć o uszkodzeniu aparatu i wymagać przyspieszenia terminu wizyty. W dolegliwościach mogą pomóc doraźnie przyjmowane popularne środki przeciwbólowe (w ilości określonej na ulotkach informacyjnych). Ból jest odczuciem subiektywnym (wrażliwość na ból) co oznacza że to co jedna osoba odczuwa jako ból dla drugiej będzie tylko „ćmieniem” lub „uczuciem ściskania”.
W początkowym okresie leczenia (u osób z wrażliwą błoną śluzową również w innym czasie) może dojść do podrażnienia śluzówki warg lub policzków. O metodach zapobiegania i gojenia podrażnień pacjenci są informowani po założeniu aparatu (pacjent dostaje ochronny wosk ortodontyczny). W przypadku dużej skłonności do aft pacjent powinien poinformować lekarza przed rozpoczęciem leczenia.
W odniesieniu do ograniczeń dietetycznych skupiają się one również głównie na początkowym okresie leczenia. Ze względu na bardzo cienkie druty stosowane zaraz po założeniu aparatów (w celu rozpoczęcia przebudowy kości z jak najmniejszymi dolegliwościami) oraz duże naprężenia wynikające zwykle z największych na początku leczenia stłoczeń zębów, należy uważać a najlepiej unikać pokarmów bardzo twardych (np. orzechy, chrupkie pieczywo, skórki od chleba, surowe warzywa w całości, twarde lub włókniste owoce) i ciągnisto-kleistych (np. karmel, toffi, guma do żucia). Zmniejszy to ryzyko awarii w początkowym okresie i straty czasu w celu zgłaszania się na dodatkowe wizyty. W trakcie leczenia większość pacjentów powraca zwykle do normalnej diety.
Podsumowując powyższe informacje związane z bólem, reakcją śluzówki i dietą można powiedzieć, że po założeniu aparatów trzeba dać sobie czas na przyzwyczajenie do funkcjonowania w aparatach ortodontycznych.
Higiena jamy ustnej jest bardzo ważnych elementem u wszystkich ludzi a w przypadku noszenia aparatów stałych nabiera szczególnego znaczenia ze względu na zwiększenie ilości miejsc w których mogą się odkładać resztki jedzenia i tworzyć płytka bakteryjna. Skutkiem zaniedbań higienicznych może być próchnica i choroby przyzębia. W naszym gabinecie przywiązujemy bardzo dużą wagą do zachowania dobrego stanu zębów i przyzębia przez naszych pacjentów. Oprócz tego stan przyzębia ma bezpośredni wpływ na przebieg leczenia ortodontycznego. Siły ortodontyczne powodujące przebudowę kości (choć bardzo małe w stosowanej przeze mnie biomechanice leczenia) mogą spowodować nasilenie istniejącego stanu zapalnego w przyzębiu. W związku z tym nie można rozpoczynać leczenia przy istniejącym stanie zapalnym dziąseł lub tkanek okołowierzchołkowych a w przypadkach skrajnych zaniedbań higienicznych może być konieczność przerwania leczenia i zdjęcia aparatów. W takim przypadku lekarz jest zwolniony z odpowiedzialności za skutki nagłego przerwania leczenia. Nie pozostawiamy naszych pacjentów samych z tym problemem i oferujemy pełne wsparcie informacyjne w zakresie doboru sprzętu i technik mycia zębów a także zachęcamy do regularnego korzystania z profesjonalnych zabiegów higienicznych w naszym gabinecie. Wykwalifikowany personel (obie asystentki są dyplomowanymi higienistkami), profesjonalny sprzęt (skaler ultradźwiękowy do usuwania kamienia i piaskarka do airpolishingu w celu usunięcia osadu i wygładzenia powierzchni zębów) a także preferencyjne warunki dla naszych pacjentów dają Państwu możliwości zachowania dobej higieny podczas całego leczenia. Zazwyczaj na okres leczenia ortodontycznego przejmujemy opiekę nad stanem higienicznym pacjentów ze względu na to, że wizyty higieniczne są łączone w wizytami kontrolnymi co pozwala po otwarciu zamków i wyjęciu druta wyczyścić zamki w miejscach zwykle niedostępnych dla innych stomatologów. Zachęcamy do uzupełnienia szczotkowania zębów płukaniem wodą pod dużym ciśnieniem (irygacja) co daje możliwość dotarcia do miejsc często niedostępnych podczas szczotkowania. Służą do tego urządzenia stacjonarne lub przenośne takie jak Waterpik WP-100 lub Panasonic EW-DJ 40. Więcej informacji na ten temat uzyskacie Państwo w naszym gabinecie.
Podczas leczenia (głównie w jego początkowym okresie) mogą zdarzyć się drobne awarie, które mogą czasami w znacznym stopniu utrudnić normalne funkcjonowanie i mieć wpływ na przebieg procesu leczenia. Zazwyczaj są one związane z siłami normalnie występującymi w jamie ustnej (odgryzanie, żucie, mowa, nadmierna siła podczas zabiegów higienicznych). W takich przypadkach proszę się skontaktować telefonicznie lub sms-owo pod numer kontaktowy w celu umówienia wizyty awaryjnej.
Z leczeniem awaryjnym mogą bardzo rzadko być związane inne powikłania, których listę znajdziecie Państwo na formularzu „Zgody na leczenie ortodontyczne”, która jest podpisywana przez Państwa przed rozpoczęciem leczenia.
Bardzo ważnym elementem leczenia jest regularne stawianie się na wizyty kontrolne. W zależności od rodzaju leczenia i jego etapu wizyty odbywają się zwykle co 4-8 tygodni. W przypadku braku możliwości stawienia się na planowanej wizycie proszę o jak najszybszą informację w celu zmiany terminu (zawiadomienie w ostatniej chwili przed wizytą może skutkować wydłużeniem czasu oczekiwania na nowy termin). Za niezgłaszanie się na wizyty i mogące z tego powodu wynikać wydłużenie czasu leczenia odpowiedzialność ponosi pacjent.
Jeszcze raz w tym miejscu chcę podkreślić znaczenie motywacji i ścisłej współpracy podczas leczenia ze strony pacjenta, bez których uzyskanie zaplanowanego końcowego efektu może być niemożliwe.
Więcej informacji znajdziecie Państwo w innych zakładkach na naszej stronie.